Thursday 3 December 2015

Filled Under:

AKHIRNYA ! TERBONGKAR Siapa Sebenarnya PENYEBAB UTAMA Tambang TREN ERL Naik menggila. Memang dah lama Rakyat Malaysia tunggu perkara ini DIDEDAHKAN kepada umum. Terima kasih




















Pendedahan yang MENGEJUTKAN !!


Tahun 1997 boleh dianggap tahun gemilang buat YTL... banyak projek2 bersaiz besar menjadi milik YTL... betapa sayangnya Perdana Menteri ketika itu kpd YTL hinggakan sebahagian besar terma2 dlm syarat perjanjian kontrak ditentukan oleh pihak YTL...

20 tahun hak monopoli, kenaikan tambang secara tetap, pampasan yg kjaan perlu bayar kpd YTL jika berlaku kenaikan pada tahun tersebut, dan mcm2 lagi... jika dlm isu PLUS, ex-PM tersebut mengaku bahawa kjaan pimpinannya ketika itu terlepas pandang, masih bodoh dan tidak ada pengalaman menguruskan projek2 besar... kali ini, apa pula alasan ex-PM tersebut?

Tambang ERL tidak pernah dinaikkan sejak mula beroperasi, walhal sepatutnya jika ikut perjanjian, kjaan berhak menaikkannya beberapa kali... ini kerana pampasan kpd YTL tetap perlu dibayar, sekalipun kjaan tidak umumkan kenaikan pada tahun tersebut...

Tak pe lah, mungkin ketika itu, pendapatan kjaan, hanya melalu Petronas mencecah RM90bil setahun... jadi, kjaan tak de masalah membayar pampasan kepada kroni ex-PM, tanpa perlu membebankan rakyat dgn kenaikan tambang...

Tapi sekarang, dengan kesuraman ekonomi dunia, kejatuhan harga minyak, hal ini nampak sukar bg kjaan... bayangkan, drpd RM90bil setahun, dijangka pendapatan hasil minyak negara akan turun mencecah RM40bil pada tahun 2016!!! Mujurlah pendapatan hasil drpd pengurusan cukai negara, khususnya GST dapat menampung sedikit penyusutan pendapatan iaitu sebyk RM39bil...

Wajarkh kjaan menggunakan pendapatan drpd GST untuk membayar pampasan kpd kroni ex-PM? Adilkah kpd rakyat biasa yg turut menyumbang dlm GST, walhal mereka bukanlah pengguna tetap perkhidmatan ERL?

Nak mansuhkan perjanjian gila ini, maknanya kena tunggu tamat kontrak 20 tahun spt yg terkandung dlm perjanjian... dijangka awal tahun 2018...




0 comments:

Post a Comment